Σε όποια περιοχή κι αν βρίσκεσαι αυτή τη στιγμή που διαβάζεις το άρθρο, είμαστε σίγουροι πως αν ρίξεις μια προσεκτική ματιά θα δεις πολλές γωνιές να έχουν καταληφθεί από ταχυφαγεία. Φυσικά, δεν έχουμε κάποιου είδους μαντικές ικανότητες, αλλά δίνουμε μεγάλη σημασία στα στατιστικά στοιχεία. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (ΓΕΜΗ) από το 2014 έως και το 2017 μία στις πέντε ιδρυθείσες επιχειρήσεις ήταν στο χώρο της εστίασης. Πιο συγκεκριμένα, στην πρώτη θέση βρίσκονται οι καφετέριες και παρόμοιου τύπου καφέ-σνακ μπαρ, με τα σουβλατζίδικα-ψητοπωλεία να ακολουθούν. Η μεγάλη αύξηση των επιχειρήσεων σε αυτούς τους συγκεκριμένους τομείς είναι κάτι που μπορεί πολύ εύκολα να αντιληφθεί κάποιος. Αυτό όμως που δεν μπορεί να παρατηρήσει κάποιος με μία γρήγορα ματιά είναι το πόσο δυναμική είναι η εξέλιξη τους. Παρακάτω, θα σας εξηγήσουμε την δυναμική εξέλιξη των fast food από τη ματιά μας.

 

Από επαναστατική ιδέα σε καθημερινή συνήθεια

 

Είναι δύσκολο για κάποιον να αντιληφθεί πως κάποτε τα ταχυφαγεία αποτέλεσαν μία επαναστατική ενέργεια στο χώρο της εστίασης. Δεν συζητάμε βέβαια για τα παιδιά που ανήκουν στην Generation Ζ, δηλαδή τα παιδιά που γεννήθηκαν μετά το 1997, καθώς θεωρούν πως τα fast food δημιουργήθηκαν από παρθενογένεση. Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία έχουν βιώσει την εξέλιξη και μάλιστα παραμένουν πιστοί στην παράδοση, με τους νεότερους να προσαρμόζονται συνεχώς στις τεχνολογικές εξελίξεις.

Στις αρχές, και ιδιαίτερα μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο όταν δηλαδή ξεκίνησε η εδραίωση και η ανάπτυξή τους, τα φαστφουντάδικα χρησιμοποιούσαν τις πιο φθηνές πρώτες ύλες και δε θα λέγαμε ότι ήταν ιδιαίτερα γρήγορα. Δεν υπήρχε σε καμία περίπτωση πελατοκεντρική πολιτική και όλο το βάρος έπεφτε στην διατήρηση της επιχείρησης.

Πολύ αργότερα, περίπου τη δεκαετία του 80’, έγινε ο διαχωρισμός μεταξύ fast food vs fast casual. Εν συντομία, και τα δύο έχουν ως κοινό στοιχείο την ταχύτητα, διαφέρουν όμως στην ποιότητα και κατ’ επέκταση στην τιμή. Τα fast casual βασίστηκαν στην ταχύτητα των fast food όμως επικεντρώθηκαν στην υψηλότερη ποιότητα και στην ελκυστικότερη ατμόσφαιρα. Θεωρούνται ιδανικές λύσεις για επαγγελματίες που ο χρόνος τους είναι περιορισμένος, αλλά δεν συμβιβάζονται με την ποιότητα του φαγητού τους. Η διαφορά στην τιμή είναι επίσης εμφανής, καθώς το μέσο γεύμα σε ένα fast food θα κόστιζε 3-5€, ενώ το fast casual μεταξύ 8-12€.

 

Από το χοιρινό στο μπιφτέκι γαλοπούλας

 

Από τα πρώτα εδραιωμένα ταχυφαγεία ήταν αυτά που πουλούσαν Burger. Σε προηγούμενα άρθρα έχουμε μιλήσει εκτενώς για την ιστορία των burgers και του γύρου. Σε αυτά θα ενημερωθείτε για το τρόπο παρασκευής και σερβιρίσματός τους.

Στην συνέχεια, άρχισε να βελτιώνεται η ποιότητα με 100% μοσχαρίσιο μπιφτέκι και την τροποποίηση των υλικών. Ξεκίνησαν να δημιουργούνται νέες επιλογές, που ήταν πολύ ελκυστικότερες στους πελάτες.

Για πολλά χρόνια οι επαγγελματίες του χώρου επικεντρώθηκαν στην βελτίωση της γεύσης με κάθε κόστος. Μόλις τα τελευταία χρόνια ξεκίνησαν προσπάθειες για μια πιο υγιεινή προσέγγιση στο fast food, καθώς άρχισε να επικρατεί μία τάση για ποιοτικότερο τρόπο ζωής, γενικότερα. Μεγάλο ρόλο έχουν παίξει και κινήματα χορτοφάγων, που έχουν κατορθώσει την εισαγωγή στα μενού των καταστημάτων χορτοφάγων και vegan επιλογών.

Στις μέρες μας, δεν είναι λίγοι αυτοί που θα προτιμήσουν σουβλάκι κοτόπουλο από χοιρινό, όχι αποκλειστικά για γευστικούς λόγους, αλλά επειδή θεωρείτε θρεπτικότερο. Το μπιφτέκι μόσχου αντικαταστάθηκε από μπιφτέκι γαλοπούλας, κοτόπουλου ή λαχανικών και οι τηγανιτές πατάτες αντικαταστάθηκαν από ψητές πατάτες ή λαχανικά.

Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει μία τεράστια έκρηξη ποικιλομορφίας τόσο στα εστιατόρια, όσο και στο μενού τους. Αυτή η εξέλιξη συνιστά πως η βιομηχανία των fast food είναι ευέλικτη και ανταποκρίνεται γρήγορα στις συνεχώς μεταβαλλόμενες γευστικές ανάγκες των πελατών. Πολλές επιχειρήσεις, μάλιστα, προσπάθησαν να βρουν προϊόντα με μειωμένο αγοραστικό κοινό, ώστε να αρπάξουν την ευκαιρία και να βγάλουν εύκολο κέρδος.

 

Πρωτεΐνη και πάλι πρωτεΐνη

 

Στο κέντρο των προτιμήσεων άρχισε να εμφανίζεται μια αυξανόμενη πρωτεϊνοκεντρική προσέγγιση.  Burger με μπιφτέκι κοτόπουλο, σάντουιτς χωρίς πατάτες, αλλά με λαχανικά και οτιδήποτε από κοτόπουλο. Οι παχυντικές σως έχουν αντικατασταθεί από γιαούρτι, τζατζίκι ή sour cream, που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες και είναι εξίσου νόστιμες. Σε πολλά καταστήματα που σερβίρουν γρήγορο φαγητό έχει κάνει την εμφάνισή του το Αβοκάντο. Τα περισσότερα καταστήματα που έχουν στο επίκεντρό τους τον υγιεινό τρόπο διατροφής, δεν τηγανίζουν, αλλά ψήνουν τα κρεατικά τους. Στο ίδιο μήκος κύματος, σε παγκόσμια κλίμακα, τόσο στον τομέα του γρήγορου φαγητού, αλλά και των εστιατορίων έχουν γίνει προσπάθειες ελάττωσης του αλατιού.

Φαίνεται πως τα φαστφουντάδικα ήρθαν για να μείνουν. Αυτό φαίνεται και από τις επενδύσεις που γίνονται για τεχνολογική αναβάθμιση του χώρου. Θα μιλήσουμε εκτενέστερα στο επόμενο άρθρο μας για τις τεχνολογική εξέλιξη των fast food. Μείνετε συντονισμένοι!!! Μέχρι τότε απολαύστε το αγαπημένο σας Marki’s Food, γιατί δε θέλουμε να μας μείνετε νηστικοί.

 

 

Παράγγειλε Τώρα!

X